Na úvod...

    Vítám zde všechny, jenž se zajímají o osobní vozy značky Tatra. Vítám i náhodné návštěvníky. Najdete zde základní informace o Tatrách od modelu 603/1 až do ukončení výroby modelem Tatra 700/2 v roce 1998. Mimo to zde mám i všechny svoje Tatry, které jsem vlastnil a vlastním.

 

    Tatra 603 byla na svou dobu v podstatě velmi vyspělý vůz, o který měli zájem v spoustě západních zemí. Díky tehdejšímu režimu však nebylo možné, aby si "kapitalističtí nepřátelé" vozili zadky ve vládních limuzínách socialistické země. To ovšem platilo i pro obyčejné smrtelníky. Tyto vozy byly určeny pouze pro straníky.

    Jedná se o vůz s vzduchem chlazeným motorem (tuto koncepci údajně převzal Porsche), umístěným vzadu s olejovými chladiči. Čtyřstupňová převodovka, posilovač brzd. Posilovač řízení není potřeba. Volant lze velice lehce otáčet i na místě. T603 je údajně jediný vůz na světě, jenž má umístěnu řadící páku pod volantem a motor vzadu. Proto je téměř vždy zařazení jedné rychlosti lehce problematické. Je velmi pohodlná a prostorná. Jinými slovy nadčasový vůz, který i v dnešní době toho má hodně co říct.

    Nástupcem 603ky byla Tatra 613. Tradičně vzduchem chlazený motor, ale o obsahu 3,5l (168k). U posledních modelů a modelů Long se používaly motory se vstřikováním o obsahu 3,5l (200k) a 4,36l (234k). Zde bych vytkl absenci serva, které se začalo montovat až do modelu 4, ale jen na přání. Standardně jím byly vybaveny modely Speciál a některé Tatry 623. Další nevýhodou jsou brzdy, které se hlavně při vyšších rychlostech rády unaví. Jinak je tento vůz příjemný na řízení, pohodlný a hlavně velice prostorný.

    Poslední vyrobený model je Tatra 700. T700 jsou všechny Long, což znamená prodloužení zadních dveří a tím celé karosérie o 150 mm. Používány motory se vstřikováním. Vybavena servem, klímou, el. sedačky Recaro, lednička, atd. Absence ABS a Airbagů. Údajně ke konci výroby byl vyvinut airbag firmou Honda a ABS firmou Wabco, ale nedošlo k zkouškám za provozu. Problémy s vývojem airbagu byly snad z důvodů, které mi byly zaslány emailem: (zdroj osimak@atlas.cz, použit oříznutý email): Tatra 613 má velmi pevnou klec kabiny, na kterou navazují přední a zadní deformační zóny, které jsou velmi dobře navržené vzhledem k tomu, že kastle vznikla už v roce 1969. Co z toho vyplývá? Velmi nízké zpoždění při čelním nárazu, které je důsledkem dlouhé přední deformační zóny. Takže je problém nastavit senzory odpalující airbagy tak, aby nedocházelo k jejich aktivaci při menších nárazech, například při jízdě přes železniční přejezd. Velikost tohoto zpoždění, které se udává v násobcích G, dosahuje maxima okolo 20 G, což je asi 50% hodnoty maximálního zpoždění u dnešních aut (která jsou samozřejmě taky menší než dinosaurus Tatra). Tudíž proto se nedávaly airbagy do sedmistovky.